26 Eylül 2010 Pazar

Oy Puşilim



Karadeniz türküsü deyince insanların aklına hep Maçka Yolları Taşlı, Oy Nurcanum gibi hareketli türküler gelir. Oysa Karadeniz'in duygusal aşk türküleri de vardır. Özellikle Kazım Koyuncu sayesinde son zamanlarda bu türküler bilinirlik kazandı. Ben de Şevval Sam ile yaptıkları düetleri severek dinliyorum.

Burda paylaştığım başka bir Karadeniz aşk türküsü: Oy Puşilim
Gökhan Birben'den dinlemenizi tavsiye ederim.

yarim basma çimene bulurlar izimizi
karışalım dumana yıttı sansınlar bizi

oy beni dertler beni
tulum öldürdü beni
bulamadım hemşinde oy
gönlümce bir seveni

evvel gonca gülüydüm
şimdi sararıp soldum
bana yar olmadın da oy
ele kul köle oldun

oy beni dertler beni
tulum öldürdü beni
bulamadım hemşinde oy
gönlümce bir seveni

oy pusili sevdiğim
aldı beni bir darlık
gülmedi yüzümüze
bu gaybana sevdalık

oy beni dertler beni
tulum öldürdü beni
bulamadım hemşinde oy
gönlümce bir seveni

Puşi, Karadeniz'in geleneksel örtüsüdür. Aslında genel olarak Doğu illerinin tümünde buna benzer örtüler vardır. Örneğin daha çok Doğu ve Güney Doğu Anadolu'da erkeklerin taktığı siyah-beyaz örtüye de puşi deniyor. Hatta geçtiğimiz sene bu puşiler moda olmuştu ve İstanbul'da pek çok kişinin aksesuar olarak kullandığına şahit olmuştum.

Karadeniz'deki puşi ise bundan farklıdır. Öncelikle sadece kadınlar takmaktadır ve 2 farklı örtüden oluşur. Biri baş örtüsü şeklinde bağlanan tek renkli bir örtüdür. İkincisi ise alına bağlanan alacalı renkli bir örtüdür.

Bu türkünün sözlerinde puşi dışında Karadeniz'e özgü olan bir şeye daha dikkat çekmek istiyorum. "Aldi beni bir darlık" cümlesi... Karadeniz'de sıkıldım, bunaldım anlamında genellikle "darlandım" denir. Karadeniz'e giderseniz sık bu kelimeyi sık sık duyabilirsiniz.

1 yorum: